Tumman taivaan taika

Tumman taivaan taika -joululevyn kansi

Suomalaisessa joulussa yhdistyvät pimeän vuodenajan luoma taianomaisuus ja tunnelmallisuus, hohtavien hankien ja kynttilöiden valo sekä yhdessäolo ja toivo. Nämä teemat mielessämme lähdimme suunnittelemaan joululevyä, jolle halusimme mukaan sekä perinteisiä joululauluja että uutta kuoromusiikkia.

Tumman taivaan taika -levyllä kuullaan useita aiemmin julkaisemattomia sävellyksiä. Kuoromme luottosäveltäjä, entinen teekkarikuorolainen Elina Majuri sävelsi levyllemme kaksi laulua. Levyn nimikkoteoksen Tumman taivaan taika tekstin on tehnyt teatteri- ja kulttuurialan monitaituri Katariina Lantto, ja Jouluyön teksti on Immi Hellénin vuonna 1916 kirjoittama runo.

Säveltäjä ja kuoronjohtaja Sabrina Ljungbergin riemukas Tule armas joulu! on sävelletty Sakari Topeliuksen 1870-luvulta peräisin olevaan runoon. Lauluyhtye Viidelle alunperin sävelletty mystinen Metsien joulu on levyämme varten saanut uuden sekakuorosovituksen säveltäjä Virpi Eroman käsissä. Tutuista joululauluista olemme valinneet levylle perinteisten versioiden rinnalle tuoreita sovituksia.

Tunnelmallisia kuunteluhetkiä!

1. Joululaulu (Tervehtii jo meitä) 3:42